Since the army's arrival in Egypt in July 1798, several French had suffered serious eye problems due to the sand, dust and extreme light of the sun. Le peintre veut suggérer que la vertu et le courage de ce dernier justifient les horreurs de la guerre. Gros a donné à Bonaparte l'aura lumineuse et le geste qui était ceux du Christ guérissant les lépreux dans la peinture religieuse. Actions. Abstract. This painting uses elements of the composition of Jacques-Louis David's 1784 Oath of the Horatii, also held at the Louvre, such as the three arcades from Oath which defined three different worlds (the three sons making the oath in the left one; the father brandishing the swords in the middle; the women abandoned to sadness in the right-hand one), a principle taken up in this painting too. Enable magnifying glass. Bonaparte visitant les pestiférés de Jaffa est un tableau d'Antoine-Jean Gros datant de 1804, commandé par Napoléon pour représenter un épisode de la campagne d'Égypte. Souvenirs from the wardrobe of Empress Eugenie On July 11, 1920, Eugenie de Montijo, a personality who marked her time, died in Madrid. Durant lexpédition de Syrie, une épidémie de peste ravage larmée française après la prise de Jaffa. La lumière et les couleurs sont chaudes et rappellent l’art des grands Vénitiens et de Rubens. Find DigInPix in INA's Research Area.. DigInPix is a system that automatically recognizes visual entities coming from dictionaries in INA videos or in your images. Change language, Accueil>Œuvres & Palais>Collections et départements>Bonaparte visitant les pestiférés de Jaffa le 11 mars 1799, Œuvre précédente Bethsabée au bain tenant la lettre de David, Département des Peintures : Peinture française, Œuvre suivante Bonaparte, puis Napoléon, empereur, a détourné les peintres contemporains des sujets antiques pour leur faire peindre les batailles contemporaines et les fastes impériaux, dont il était le héros principal. convertie en hôpital, Bonaparte, suivi de Berthier et de Bessières, de l'ordonnateur en chef Daure et du médecin Desgenettes, touche les tumeurs pestilentielles d'un matelot debout, à moitié nu. Référence bibliographique : Deloynes, 887Référence bibliographique : McWilliam, 808Transcription mss. Fine Art Reproduction, Canvas on Stretcher, Framed Picture, Glass Print and Wall Paper. Buy a print on canvas. Ce tableau a été réalisé en 1804, et exposé pour la première fois le 18 septembre au Salon de Paris. 5067), une œuvre qui rappelle beaucoup son tableau précédent. fr. Sur la droite, un soldat aveu… Bonaparte visitant les pestiférés de Jaffa est un tableau d'Antoine-Jean Gros datant de 1804, commandé par Napoléon pour représenter un épisode de la campagne d'Égypte.La réalité historique de la scène dépeinte par ce tableau, et en particulier du geste de Bonaparte, est contestée. La bravoure du chef des armées, son devoir de ne reculer devant rien, pas même devant la maladie, s… C’est le premier chef-d’œuvre de la peinture d’histoire napoléonienne. It is sometimes mistaken to be set in a mosque but is actually set in the Armenian Saint Nicholas Monastery, whose courtyard can be seen in the background. Le peintre a également accordé une grande importance au centre du tableau, où se trouve Bonaparte, et la toile comprend de nombreux nus héroïques. Send an E-Card with this Artwork. Please either host the image elsewhere or use a free account. Peinture française, Auteur(s) : Les arcades laissent apparaître au fond la ville de Jaffa, dominée par une tour où flotte le drapeau tricolore; pour ce panorama l'artiste semble s'être inspiré d'une gravure de TICHENY. On 18 September 1804, the painting was exhibited at the Salon de Paris, between Napoleon's proclamation as emperor on 18 May and his coronation at Notre-Dame de Paris on 2 December. On 23 April 1799, during the siege of Acre, Bonaparte suggested to Desgenettes, the expedition's chief doctor, that the sick should be administered a fatal-level dose of opium - that is, mercy-killed. Bonaparte visitant les pestiférés de Jaffa (11 mars 1799), Bonaparte visitant les pestiférés de Jaffa (11 mars 1799), Peintures Bonaparte visitant les pestiférés de Jaffa by Antoine-Jean Gros – Art print, wall art, posters and framed art d'un art. Baron Antoine-Jean GROS  (Paris, 1771 - Meudon (Hauts-de-Seine), 1835), Napoléon sur le champ de bataille d'Eylau, le 9 février 1807, Jacques-Louis DAVID  (Paris, 1748 - Bruxelles, 1825), © 2005-2011 Musée du Louvre - Tous droits de reproduction réservés, Parcours de visite : à consulter ou à imprimer avant votre visite, Bethsabée au bain tenant la lettre de David, Bonaparte visitant les pestiférés de Jaffa le 11 mars 1799, Politique de protection des données personnelles. Gros The means by which bubonic plague spread were still unknown at the start of the 19th century, and the flea's role in its transmission was unknown until Paul-Louis Simond found evidence for it in 1898. Tel-Aviv.jpg. Celui-ci a eu une grande influence sur les peintres de la génération suivante, Géricault et Delacroix, notamment quand ce dernier a peint Scènes des massacres de Scio (1824, musée du Louvre, Inv. En pleine lumière, Bonaparte touche la tumeur d'un des malades, torse nu, de sa main dégantée, tandis qu'un médecin veut l'en dissuader et qu'un officier se bouche le nez. Alternatively, it could reflect the soldier's regiment (the 32e demi-brigade was one of the French units committed to the Egyptian campaign). Posted on March 16, 2020 by Patricia Gilbert. Gros: Bonaparte visitant les pestiférés de Jaffa. L'armée de Bonaparte y défait les forces ottomanes de Djezzar Pacha. En pleine lumière, Bonaparte touche la tumeur d'un des malades, torse nu, de sa main dégantée, tandis qu'un médecin veut l'en dissuader et qu'un officier se bouche le nez. L’œuvre est néoclassique par son sujet, qui présente un exemple de vertu, et par certains aspects formels. Bonaparte visitant les pestiférés de Jaffa, Napoleon Bonaparte Visiting the Plague-Stricken in Jaffa, "Gros's Napoleon Bonaparte Visiting the Plague-Stricken in Jaffa", Land grant to Marduk-apla-iddina I by Meli-Shipak II, Statue of the Tiber river with Romulus and Remus, Gabrielle d'Estrées et une de ses sœurs, Vulcan Presenting Venus with Arms for Aeneas, The Attributes of Civilian and Military Music, The Attributes of Music, the Arts and the Sciences, The Lictors Bring to Brutus the Bodies of His Sons, Coresus Sacrificing Himself to Save Callirhoe, Bonaparte Visiting the Plague Victims of Jaffa, Don Pedro of Toledo Kissing Henry IV's Sword, Joan of Arc at the Coronation of Charles VII, Portrait of Madame Marcotte de Sainte-Marie, Francesca da Rimini and Paolo Malatesta Appraised by Dante and Virgil, Madonna and Child with Saint Peter and Saint Sebastian, Venus and the Three Graces Presenting Gifts to a Young Woman, A Young Man Being Introduced to the Seven Liberal Arts, Portrait of Alof de Wignacourt and his Page, The Doge on the Bucintoro near the Riva di Sant'Elena, Holy Family with the Family of St John the Baptist, Saints Bernardino of Siena and Louis of Toulouse, Madonna and Child with St John the Baptist and St Catherine of Alexandria, Madonna and Child with St Rose and St Catherine, Portrait of Sigismondo Pandolfo Malatesta, Portrait of Doña Isabel de Requesens y Enríquez de Cardona-Anglesola, Crucifixion with the Virgin Mary, St John and St Mary Magdalene, The Archangel Raphael Leaving Tobias' Family, Pendant portraits of Marten Soolmans and Oopjen Coppit, Ixion, King of the Lapiths, Deceived by Juno, Who He Wished to Seduce, The Virgin and Child Surrounded by the Holy Innocents, Francis I, Charles V and the Duchess of Étampes, Street Scene near the El Ghouri Mosque in Cairo, Christopher Columbus Before the Council of Salamanca, https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Bonaparte_Visiting_the_Plague_Victims_of_Jaffa&oldid=997334509, Paintings of the Louvre by French artists, Articles with unsourced statements from December 2020, Wikipedia articles with Joconde identifiers, Creative Commons Attribution-ShareAlike License, This page was last edited on 31 December 2020, at 01:20. The Napoleonic army requested the help of the priests from the Armenian monastery, who provided medicine that was able to cure some of the soldiers. Au premier plan, dans l'ombre, des malades agonisent et n'ont même plus la force de se tourner vers Bonaparte. Bonaparte Visits the Plague Stricken in Jaffa (French: Bonaparte visitant les pestiférés de Jaffa) is an 1804 painting commissioned by Napoleon Bonaparte by Antoine-Jean Gros to portray an event during the Egyptian Campaign. Gros, précurseur de la peinture orientaliste, s’est également attaché à décrire les types, les costumes et l’architecture. Les visiteurs ayant acheté un billet pour cette période seront remboursés automatiquement. : His visit to the monastery was depicted in the Bonaparte Visiting the Plague Victims of Jaffa painting by Antoine-Jean Gros. He has already operated on a bubo under the raised right arm of his patient, who holds a bloodied compress under his arm, and is wiping his blade ready to incise a second bubo. The commission was an attempt to embroider Bonaparte's mythology and quell reports that Napoleon had ordered fifty plague victims in Jaffa be given fatal doses of opium during his retreat from his Syrian expedition. The son of a painter of miniatures, he studied under Jacques-Louis David. Imperial elegance. The bodies are sick, languishing, and the hero is less heroic for being surrounded by ordinary people. INV 5064 cm 7123 Napoleon odwiedza zadżumionych w Jaffie (znany również jako Zadżumieni w Jaffie lub Napoleon w Jaffie dotkniętej plagą) (oryg. Nous vous remercions de votre compréhension. Conformément aux directives gouvernementales de lutte contre la propagation du virus Covid-19, le musée du Louvre et le musée national Eugène-Delacroix sont fermés jusqu'à nouvel ordre. Bonaparte visitant les pestiférés de Jaffa est un tableau d'Antoine-Jean Gros datant de 1804, commandé par Napoléon pour représenter un épisode de la campagne d'Égypte. Apr 11, 2020 - Antoine-Jean Gros: “Bonaparte visitant les pestiférés de Jaffa le 11 mars 1799”, 1804, oil on canvas, Dimensions: 715 × 523 cm, Current location: Louvre Museum; Paris, France. Bonaparte visitant les pestiférés de Jaffa est un tableau d'Antoine-Jean Gros datant de 1804, commandé par Napoléon pour représenter un épisode de la campagne d'Égypte. In effect, this is suffering in painted form, which was a novelty - previously only noble deaths were painted. Idealism and classicism were abandoned in favour of a certain romanticism. On 27 May that same year, Napoleon made a second visit to the plague victims. La scène se déroule en mars 1799 lors de la campagne de Syrie, suite de la campagne d'Égypte. On 11 March, Bonaparte made a spectacular visit to his sick soldiers, touching them, which was considered to be either magnificent or suicidal according to one's point of view on the Napoleonic legend or of the terrors of an age of plagues. The two-coloured arcade opens out on a gallery full of the sick. In 1804, there was no question of representing this as other than a daring deed by Bonaparte, but the officer behind Napoleon tries to stop him touching the bubo. The sick man with bandaged eyes on the right is suffering from blindness as well as plague. Fun Travel Kids . Le siège de Jaffa eut lieu du 3 au 7 mars 1799 pendant la campagne d'Égypte. Print; Share it. Cette dernière affirmait, d’ailleurs avec raison, qu’il avait voulu faire exécuter les pestiférés lors de sa retraite vers Le Caire. Aucune démarche n’est nécessaire. "Le Général en chef Bonaparte visitant les pestiférés de Jaffa" Emile Jean Horace Vernet - Oil. 3823). L’œuvre fut présentée au Salon de 1804 peu avant le sacre, à un moment où elle servait particulièrement Bonaparte. Bonaparte Visits the Plague Stricken in Jaffa (French: Bonaparte visitant les pestiférés de Jaffa) is an 1804 painting commissioned by Napoleon Bonaparte from Antoine-Jean Gros to portray an event during the Egyptian Campaign. Customise Bonaparte visitant les pestiférés de Jaffa by Antoine-Jean Gros and decorate your walls with our art prints handmade in France. Behind them, two black men carry a stretcher, on which is a form, probably a cadaver. His visit to the monastery was depicted in the Bonaparte Visiting the Plague Victims of Jaffa painting by Antoine-Jean Gros. French classical painter Antoine-Jean Gros was born on March 16, 1771 in Paris. Touching a bubo with a bare hand was not particularly risky, since all the other actors in the scene are (we now know) running exactly the same risk of transmission of the disease by fleas.